جیبوجت

بهترین پرواز ها را در جیبوجت جستجو کنید

جیبوجت

بهترین پرواز ها را در جیبوجت جستجو کنید

مولوی و جشنواره سالانه سما دراویش در قونیه

سه شنبه, ۳۰ مهر ۱۳۹۸، ۰۵:۳۵ ب.ظ

از دهم تا هفدهم دسامبر هر سال میلادی (19 لغایت 26 آذرماه)، هزاران نفر در شهر قونیه و بعضا در شهرهای استانبول و آنکارا ترکیه برای شرکت در مراسم گرامی داشت مولوی و جشنواره سالانه سماع دراویش، حضور پیدا می کنند. هم اکنون قونیه در حال مهیا کردن خود برای یکی از مهمترین رویدادهای سال می باشد و آن جشنواره سالانه بزرگداشت مولوی و مراسم چرخش دراویش است. برای افراد بسیاری این یک سفر برای بزرگداشت مرگ یک شاعر و همینطور آثار او است که همچنان در جامعه امروزی زنده می باشند.

مراسم جشنواره سما دراویش در قونیه ترکیه

مولانا جلال الدین بلخی معروف به مولوی چه کسی بود

مولوی در حاشیه امپراتوری پارس و شهر بلخ که هم اکنون بخشی از افغانستان است متولد شد و در سال 1273 میلادی در شهر قونیه ترکیه درگذشت. با وجود اینکه بیش از 700 سال از عزیمت او از زمین می گذرد، اشعار و نقل قول های وی امروزه هنوز هم توسط میلیون ها نفر در سراسر جهان خوانده می شود. او در مورد هر جنبه ای از زندگی صحبت می کرد اما عمدتا بر عشق و آرامش درونی متمرکز بود. اگر بخواهیم به برخی از نقل قول های معروف او اشاره کنیم، می توانیم (وظیفه شما اینکه به دنبال عشق بگردید نیست، بلکه فقط جستجو و پیدا کردن تمام موانعی است که در درون خود علیه آن ایجاد کرده اید) و (کلمات بهانه اند، این پیوند درونی است که فرد را به شخص دیگری سوق می دهد، نه کلمات) را بیان کنیم.

تندیس بزرگ مولانا

اهمیت مولانا در سراسر جهان

با وجود منشا مولانا در شرق جهان، او در کشورهای غربی نیز بسیار شناخته شده است و اشعار وی در سطح جهانی به بسیاری از زبان ها ترجمه شده است. اعتقادات مولانا در شاخه ای از اسلام نهفته است، اما پیروان او شامل مسیحیان، یهودیان و مسلمانان هستند. مولانا کاری را انجام داد که بسیاری دیگر سعی در انجام آن داشتند و شکست خوردند. او مردم ادیان مختلف را به هم وصل کرد. هر شعر یا نقل قولی را که از مولانا بخوانید، هیچ تعصبی در برابر فرهنگ ها وجود ندارد و مسلمانان از مسیحیان یا یهودیان طرفداری نمی کنند. او راهی را برای برقراری ارتباط با جهان پیدا کرد بدون اینکه یک فردی را از بین ببرد و به همین جهت در غرب محبوبیت خاصی دارد.

رقص دراویش چرخان در مراسم سما مولانا و حضور توریست ها در مراسم

جشنواره سما دراویش

این جشنواره ده روز و از دهم تا هفدهم دسامبر، که سالروز درگذشت مولوی بود و اغلب به عنوان شب عروسی مولانا از آن یاد می شود، برگزار خواهد شد. دراویش در مراسم سما دراویش تا زمانی که به آرامش درونی دست یابند، به دور خود خواهند چرخید. این یک اجرای خاطره انگیز برای دراویش و افرادی است که این مراسم را تماشا می کنند.

جشنواره سما دراویش در شهرهای استانبول و قونیه ترکیه

مکان های برگزاری مراسم سما دراویش در ترکیه

شهر قونیه در ترکیه، جایگاه مقبره مولوی، بهترین مکان برای شرکت در مراسم جشنواره سماع دراویش می باشد. موزه مولانا در قونیه، هر ساله جشنواره مولانا را برگزار می کند، اما گردشگران با خرید بلیط هواپیما استانبول می توانند در شهر استانبول، آنکارا و برخی دیگر از مناطق ترکیه حضور پیدا کنند و جشنواره سماع دراویش را از نزدیک ببینند. در استانبول موزه (Galata Mevlevi) معروف ترین سالن دراویش برای اجرای این مراسم می باشد.

مراسم سماع دراویش در شهرهای ترکیه

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی